Friday, November 27, 2015

Små egoister

Hvorfor er det vigtigere at opfostre små egoistiske børn, der allerede i børnehavealderen tænker MIG MIG MIIIIG!? Helt små børn der kender forskellen på tøjmærker og rynker på næsen ad en anden 3-4 årig? Børn og unge, der smadrer ruder fordi de bliver taget i en ulovlighed. Børn der kalder deres lærer for møgfi**e, hvis de bliver irettesat.

Jeg synes det er skræmmende. Jeg synes især det er skræmmende at mange af disse børns forældre bare siger: "Vi støtter vores barn i at stille krav og nå langt i verden."

Men hov - hvad med at lære dem lidt om omsorg, næstekærlighed, hjælpsomhed, at dele, at samle op selvom man ikke selv har smidt skidtet, at smile og at være høflig. Hvorfor er der så mange af de gode værdier, der nærmest er helt glemte?? Jeg kender mange børn der aldrig siger : "Tak for mad" .... eller bare TAK!

Jeg kender flere børn, der er små voksne. "Hvad vil du have til aftensmad skat?" - "Hvilke bukser vil du have på i morgen?" (lille pige 4 år). Beslut dog selv hvad i skal have til aftensmad og hvilket tøj poden skal have på i børnehave. Og når børnene skriger JEG VIL HA - så lær dem dog at sige: Må jeg bede om? Og så ind i mellem sig NEJ.

Børn tager ikke skade af at få et nej. De vil hade dig nogle dage og elske dig på andre........... deal with it. Det kaldes at være forældre!

Jeg er ved at brække mig over små poder, der helt kan styre en middagsbords samtale. De får lov at bryde ind og styre hele gøjemøget - "for de skal jo høres og have en mening". JA bevares - men hver ting til sin tid.

Ikke fordi jeg skal være sådan lidt :"DENGANG da jeg var.....". Men helt ærligt - trænger vi ikke til at lære de små poder lidt almindelig pli, omsorg og godhed?


No comments:

Post a Comment