Wednesday, July 22, 2015

Undskyld, jeg skal liiiige...

Introvert ... Når du tænker tilbage, har det nok været sådan altid. Dine klassekammerater kom dig i forkøbet med de svar, du faktisk selv havde … men du var bare ikke helt så hurtig som dem. Faktisk er det lidt dit liv i en nøddeskal at tænke: "Det var lige det jeg ville have sagt".

Du kender det... du har svaret på joken, lige det der øjeblik senere end de andre. For du skal lige tænke det igennem, inden det siges eller skrives.

Idag, skal vi helst være udadvente kreative dynamoer der elsker at arbejde i teams... hvilket er ualmindeligt svært for en introvert, der sætter stort pris på stilhed, fordybning og tid til at resonere over en problemstilling.

Allerede i skolen kommer dette voldsomt til udtryk. Her skal man "arbejde i grupper", man skal "holde tale", spille skuespil og være enormt meget på og i centrum. Man skal have "rundsave på albuerne" og gøre sig bemærket. Alt sammen i modstrid med den lille stemme indeni, der kæmper for at bevare overblikket og styre udenom situationer, hvor man er i centrum. 

Bevares, man bobler i virkeligheden over med en masse man gerne vil sige - hvis da bare vi lige kunne aflevere det på en overhead andre vil vise, eller et memo de andre kan tage med sig og læse. Og endnu bedre, under et synonym. Tænk at kunne aflevere en stil under navnet "Den stille tornado".... og få sagt alt det du vil, uden afbrydelser og med tid til at overveje hvordan det skal siges. 

Eller senere på en arbejdsplads. Jeg har arbejdet hos en avis, som journalist. Jeg hadede det øjeblik, hvor jeg skulle indlevere en artikel med navn på. Der havde et synonym været fedt.

Jeg kan huske jeg på en arbejdsplads engang blev testet: "Er du introvert, eller ekstrovert"? Og det der med at være introvert, var ikke det man skulle ønske. For det var de andre, de ledte efter. Dette ligger 20 år tilbage og idag fornemmer jeg en vis interesse for at fange nogle af de introverte. Spørgsmålet er om det er ved at være det nye sorte, at være introvert og sensitiv. 

Der har i årevis været så meget fart på, at sjælen ikke kan følge med. Højtflyvende, højtråbende og høj puls. 

Og heldigvis - kan jeg kun sige, hvis det er ved at vende. Jeg vil i grunden ikke bytte min introverte og sensitive verden ud med det modsatte. Jeg kan sagtens være glødende misundelige på den ekstroverte "klassens klovn", der tør hoppe op på bordet og fyre den ene joke af efter den anden, mens folk slår sig på lårene af grin. Eller dem der straks har et smart svar og forstår at ping ponge jokes over nettet, som en anden bordtennisspiller på speed.

Men sådan er jeg ikke... jeg har brug for luft, ro, jordforbindelse og TID. 


Lidt fakta:

1/3 af alle mennesker menes at være introverte. 

Ca 15-20% af alle mennesker anslåes at være særligt sensitive/særligt følsomme.70 % af de særligt sensitive er introverte, mens de sidste 30 % af de særligt sensitive er ekstroverte.
Det svarer til at ud af 100 mennesker er de 33 introverte og de 67 ekstroverte.
14 af de introverte er samtidig særligt sensitive. Mens 6 af de 67 ekstroverte er særligt sensitive.

Det særligt sensitive ”gen” er et medfødt  nedarvet personlighedstræk og mennesker, der har det træk, har et mere følsom nervesystem, der bearbejder sanseindtryk dybere end gennemsnittet og er mere følsomt overfor påvirkninger udefra.

Læs evt om emnerne Introvert og HSP (highly sensitive person)

No comments:

Post a Comment